اصطلاحاً سمینارهایی از طریق اینترنت انجام می شوند وبینار گفته می شود. این تعریف وبینار است اما وبینار چیزی بسیار بیشتر از اینهاست. وبینار ابزاری است که به سخنران اجازه می دهد با استفاده از ویدیو، صوت و متن با افراد حاضر در یک جلسه مجازی ارتباط گسترده برقرار کند، به سوالات آن ها پاسخ دهد و از آن ها نظر خواهی کند.
وبینارها به میزبان و مهمانان این امکان را می دهد تا به صورت کاملا Real-time در یک محیط مجازی اطلاعات مهم را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. وبینار ها در واقع تماس های ویدئو کنفرانس تحت وبی هستند که شرکت کنندگان بسیار زیادی دارد. این ابزار قدرتمند اگر درست مورد استفاده قرار بگیرد می تواند منبع بزرگی از اطلاعات و درامد ایجاد سازد.
با افزایش سرعت اتصالات اینترنت و همچنین پیشرفت تکنولوژی ویدئو کنفرانس، وبینار ها هر روزه بیشتر مد نظر شرکت ها قرار گرفته اند. به طوری که امروزه شرکت های بزرگ معمولاً از وبینار ها برای آموزش دادن کارمندان خود استفاده می کنند. استفاده از وبینار ها مزایای بسیاری دارد که کاهش هزینه های رفت و آمد و اجاره مکان یکی از آن هاست.
۴ نوع وبینار برای افزایش بهره وری بیزینس ها
امروزه می توان گفت که تمامی صنایع از وبینار استفاده می کنند. شرکت در وبینارها و برگزاری وبینار برای هر بیزینسی، در هر زمینه ای، ضروری به نظر می رسد. اما وبینار ها چه کمی به بیزینس ها می کنند؟ این سوالی است که پاسخ به آن، ضروری بودن استفاده از وبینار در بیزینس ها را ثابت می کند. در این جا می خواهیم به توضیح ۴ نوع وبینار بپردازیم که استفاده از آن ها بیزینس های بسیاری را متحول کرده و سود آوری آن ها را افزایش داده است.
۱- وبینار زنده (Live Webinar)
یک وبینار زنده در واقع یک سمینار زنده است که از طریق شبکه وب در دسترس شرکت کنندگان قرار گرفته است. شرکت های بسیاری اقدام میزبانی وبینارهای زنده می کنند در اتاق های مجازی که برای این وبینارها ایجاد می شود، میزبان و مهمانان قادر هستند تا امکانات فوق العاده ارتباطی مانند ارسال پیام، به اشتراک گذاری دسکتاپ، پاسخ به پرسشنامه را به صورت Real-time مورد استفاده قرار دهند.
معمول ترین نوع وبینار، وبینار زنده است که به افراد مختلف از سرتاسر جهان این امکان را می دهد که در یک لحظه واحد، سخنان یک سخنران را گوش کنند و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
۲- وبینار اتوماتیک (Automated Webinar)
وبینارهای اتوماتیک در واقع وبینارهایی هستند که از قبل ضبط شده اند و در یک زمان مشخص، به همان صورت زنده پخش می شوند. وبینار ها به میزبانان این امکان را می دهند که ابتدا ویرایش های مهم را بر روی ویدئوی ضبط شده انجام دهند و پس از بررسی دوباره آن را برای پخش شدن در یک زمان مشخص آپلود کنند. انجام ویرایش بر روی وبینار های زنده ممکن نیست، پس اگر وبیناری نیاز دارید که باید مورد ویرایش ویدئویی قرار بگیرد، می توانید از قبل وبینار خود را ضبط کرده و در زمان مشخصی پخش کنید. به این وبینار ها، وبینار اتوماتیک گفته می شود.
۳- وبینار درخواستی (On-Demand Webinar)
در هنگام برگزاری وبینار شاید شخصی نتواند شرکت کند، او چطور می تواند به محتوای وبینار شما دسترسی داشته باشد؟ در واقعی که شما وبینار خود را به صورت جهانی برگزار می کنید، تفاوت زمانی در سر تا سر جهان باعث می شود تعداد بسیاری از شرکت کنندگان را از دست بدهید.
وبینار های On-Demand در واقع نوعی از وبینار هستند که در هر زمان که شرکت کننده قصد شرکت در آن را داشته باشد، برای او مقدور است. یک وبینار از نوع درخواستی می تواند چندین بار برای چندین فرد پخش شود و امکان پخش آن نیز در هر زمان برای همه ممکن است.
۴- وبینار های رایگان/پولی
وبینار هایی که به صورت رایگان برگزار می شوند به شرکت کنندگان اجازه میدهند بدون پرداخت هیچ گونه مبلغی از اطلاعات و محتوای درون آن وبینار مطلع شوند. این نوع از وبینار ها معمولاً برای تبلیغات برندها یا همان Brand awareness مورد استفاده قرار می گیرند و ابزار های فوق العاده ای برای یافتن مشتریان احتمالی هستند. البته امروز همچنان بسیار سخت است که وبینارهای رایگانی پیدا کنید که اطلاعات بسیار مفیدی در آن وجود داشته باشد. معمولی برگزار کنندگان وبینار ها هزینه هایی را متحمل می شوند و برگزاری تجاری تعداد زیادی وبینار رایگان برای شرکت ها مقدور نخواهد بود.
از طرفی وبینارهای پولی منابع درامد فوق العاده برای شرکت ها و سازمان ها محسوب می شوند. شرکت کنندگان در این وبینار ها معمولا اطلاعات درون آن را آنقدر ارزشمند می بینند که حاضرند مبلغی را برای مشاهده وبینار پرداخت کنند. اگر شما از متخصصان زمینه کاری خود هستید، برگزاری وبینار ها از منابع درامد مالی کم هزینه برای شما خواهد بود.
المان های یک وبینار
در هنگام ساخت و مدیریت یک وبینار، یک سری مفاهیم و المان ها وجود دارند که شما باید مد نظر خود قرار دهید. فارغ از نوع وبینار که قصد ایجاد و مدیریت آن را دارید، موارد زیر المان های موجود در آن وبینار خواهند بود:
۱- تجهیزات وبینار
آ- دستگاه ایجاد و اتصال به وبینار
یک وبینار را شما باید با استفاده از یک دستگاه سخت افزاری مانند کامپیوتر و یا گوشی موبایل انجام دهید. مهم نیست که بر روی این دستگاه ها سیستم عامل ویندوز، لینوکس، مک، اندروید یا iOS باشد، تمامی این سیستم عامل های قادر هستند با اتصالات ویژه ای مانند دوربین و میکروفون وبینار ایجاد کرده و مدیریت کنند.
ب- هدست
شرکت کنندگان و میزبان وبینار باید دارای هدست حرفه ای با کیفیت باشند تا بتوان از این وبینار نهایت بهره وری را به دست آورد. میزبان بهستر از هدست برای دریافت صدا استفاده کند و زیرا بازخورد صدا از بلنگو می تواند نامناسب باشد.
پ- میکروفون
یک میکروفون قدرتمند برای یک میزبان وبینار بسیار ضروری است. استفاده از میکروفون های تعبیه شده در لپتاپ ها و موبایل نیز امکان پذیر است اما نهایت کیفیت را می توان از یک میکروفون اکسترنال قدرتمند انتظار داشت.
ت- کابل اتصال برق
دستگاهی که شما از آن برای برقراری یک وبینار استفاده می کنید باید همیشه، حتی اگر دارای باتری نیز هست، به جریان برق نیز متصل شود. قطع شدن وبینار با قطع شدن دستگاه میزبان اتفاق خواهد افتاد و این بدترین رویداد ممکن برای یک وبینار است.
ث- اتصال اینترنت
یک اتصال اینترنت قدرتمند تضمین کننده یک وبینار با کیفیت است. اگر کیفیت اینترنت شما به عنوان میزبان ضعیف باشد، به طور مداوم کاهش کیفیت و قطع و وصلی را شاهد خواهید بود. تهیه یک اینترنت پر سرعت برای ایجاد و مدیریت یک جلسه وبینار بسیار ضروری است.
۲- نقش افراد در وبینار
در هر جلسه وبینار، هر عضو یک نقش دارد. نقش افراد در یک جلسه وبینار شامل موارد زیر می شود:
آ- میزبان وبینار
عضو اصلی هر جلسه وبینار، میزبان آن جلسه است. با خروج میزبان از جلسه وبینار، جلسه از بین خواهد رفت. میزبان مسئول ایجاد، مدیریت و دعوت شرکت کنندگان به جلسات وبینار است و نقش اصلی را در وبینار بر عهده دارد.
ب- panelist
پنلیست مانند یک سخنران مهمان در وبینار است که قادر است از ویدئو و صدا برای برقراری ارتباط استفاده کند. سایر ویژگی های مدیریت وبینار باید توسط میزبان در اختیار پنلیست ها قرار بگیرد.
پ- presenter
پرزنتر شخصیتی است که محتوا را معرفی می کند و اطلاعات را در یک جلسه مجازی به نمایش در می آورد.
ت- شرکت کنندگان
شرکت کنندگان هدف نهایی یک وبینار هستند. جلب رضایت آن ها هدف سایر نقش های شرکت کننده است. این افراد فقط قادر هستند صدای سخنرانان را شنوند و تصویر آن ها را ببینند. اعمال دیگر در اختیار آن ها قرار ندارد و فقط قادرند در جلسه حضور داشته باشند.
در برخی از پلتفرم ها، شرکت کنندگان قادر هستند تا از پیام های متنی برای برقراری ارتباط با میزبان و سایر شرکت کنندگان استفاده کنند و یا پسشنامه ها را پاسخ دهند. اما همه پلتفرم های ایجاد و مدیریت وبینار از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند.
۳- راهکار های وبینار
راهکار وبینار، المان گریز ناپذیر هر وبینار است. اگر شما مدیر یک شرکت بزرگ، استاد دانشگاه و یا صاحب بیزینس کوچک هستید، باید به دنبال راهکار برقراری وبیناری بگردید که مناسب شما و برطرف کننده نیاز های ارتباطی شما باشد.
شرکت های بسیاری راهکارهای وبینار ارائه می کنند که بسیاری از آن ها هزینه هایی برای استفاده های تجاری بزرگ دریافت خواهند کرد. هر راهکار وبینار ممکن است امکانات مختلفی در اختیار میزبان و شرکت کنندگان قرار دهد و شما برای انتخاب یک راهکار مناسب باید زمان بسیاری صرف کنید.
برای انتخاب یک راهکار وبینار مناسب شما باید به امکاناتی مانند به اشتراک گذاری صفحه نمایش، ایجاد وایت برد مجازی، ایجاد نظرخواهی از شرکت کنندگان و محدودیت تعداد افراد شرکت کننده توجه ویژه داشته باشید. همچنین هزینه ای که برای در اختیار داشتن این امکانات پرداخت می کنید فاکتور ای بسیار مهم در انتخاب شما خواهد بود.
۴- محتوای وبینار
محتوای وبینار در واقع چیزی است که همه را در یک سالن مجازی دور هم جمع کرده است. محتوا المان بسیار مهمی برای وبینارها است، المانی که بسیاری از شرکت کنندگان حاضرند هزینه برای مشاهده آن پرداخت کنند.
وظیفه یک میزبان وبینار خوب، ایجاد یک محتوای ارزشمند و استفاده از ابزار های مختلف برای نمایش آن محتوا به شرکت کنندگان یک وبینار است. ابزارهایی مانند به اشتراک گذاری صفحه نمایش، نمایش فایل های اکسل، نمایش نمودار، تصاویر و … می توانند در این زمینه میزبانان را یاری کنند.
آمار های مرتبط با وبینار
با این حالی که وبینارها سالهاست که برگزار میشوند، اما طی چند سال اخیر به شدت مورد توجه بیزینس ها قرار گرفته اند. آمار نشان می دهد که جستجو برای یافتن وبینار در اینترنت در سالیان اخیر افزایش چشمگیری داشته و همچنان نیز در حال افزایش است.
آمار گوگل ترندز نشان می دهد کلمه Webinar از سال ۲۰۰۴ تا کنون رشد بسیار فوق العاده را تجربه کرده است. این آمار نشان می دهد سال ۲۰۰۸ رشد خیره کننده ای در جستجوی کلمه Webinar به وجود آمده و تا کنون نیز ادامه داشته است.
تحقیقات نشان داده است که استفاده از محتوای ویدئویی، تعاملی ترین حلت برقراری ارتباط از راه دور است. وبینار ها با ارائه کردن محتوای ویدئویی به تعداد بسیار زیادی شرکت کننده، ابزار فوق العادی برای برقراری ارتباطات آموزشی و جاری محسوب می شود.
آمار نشان میدهد که ۴۳ درصد از کسانی که از وبینار ها استفاده می کنند ، به قصد مشاهده آموزش و تمرین های آنلاین است. همین آمار می گوید که ۲۸ درصد از استفاده از وبینارها به جهت اعمال مارکتینگ انجام می پذیرد. ۲۹% درصد باقی مانده وبینار ها مربوط به ارتباطات بین سازمانی می باشد. این آمار در بررسی ۱۰۰۰ وبینار انجام شده بدست آمده است.
تحقیقات MarketingProfs نشان می دهد که در حدود ۷۰% از مارکتر ها، معتقد هستند وبینار یکی از بهترین روش ها برای پیدا کردن مشتریان بالقوه است. این آمار نشان از جایگاه فوق العاده وبینار در دیدگاه بازاریابان است.
روش های استفاده از وبینار به عنوان یک ابزار در جهت پیشرفت تجاری
همان طور که از آمار مشاهده می شود، وبینار ها بسیار مورد توجه بیزینس ها قرار گرفته اند. اکنون در سال ۲۰۱۹ ما شاهد آن هستیم که روزانه چند صد سمینار بزرگ در سرتاسر جهان برای مقاصد تجاری برگزار می شود. این ابزار فوق العاده در دستان یک مدیر باهوش می تواند درآمد بسیاری برای بیزینس او تولید کنند. اما یک مدیر توانا چگونه از وبینار برای افزایش بهره وری در بیزینس خود استفاده می کند؟
۱- برگزاری وبینار برای مارکتینگ
بازاریابان بزرگ وبینار ها را مکانی فوق العاده برای یافتن مشتریان بالقوه می شناسند. در یک سمینار شما میتوانید افرادی را بیابید که به صحبت های شما به شدت علاقه مند هستند و می توانند به عنوان مشتریان بالقوه شما مطرح باشند. یک وبینار رایگان می توانند افراد علاقه مند بسیار زیادی را به سمت بیزینس شما جذب کند و شما می توانید لیستی از مشتریان وفادار از آن ها تولید کنید.
۲- استفاده از وبینار برای آموزش های داخل سازمانی
مخصوصا اگر شما دارای شرکتی بزرگ با چند شعبه باشید که کارمندانی در سر تا سر کشور دارد، برگزاری جلسات آموزشی برای آن ها در یک مکان امری ناممکن است. در این زمان وبینار به عنوان یک ابزار قدرتمند برای آموزش کارمندان از راه دور، حتی هنگامی که در خانه خود حضور دارند، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مدیرانی که کارمندان از راه دور را مدیریت می کنند اهمیت یک ابزار آموزشی برای ارائه به تعداد بسیار زیادی کارمند را به خوبی درک می کنند. وبینار همان ابزاری است که می تواند تعداد زیادی کارمند را آموزش داده و هزینه کمی نیز به شرکت تحمیل کند.
۳- ایجاد وبینار های On-demand برای معرفی محصولات و ارتباط با مشتری
امروزه با پیچیده تر شدن شرایط زندگی اجتماعی و سخت بودن شرکت در سمینار های آنلاین در زمانی که به صورت زنده برگزار می شوند، سمینار های On-Demand بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. سمینار های On-Demand اطلاعات یک سمینار را در هر زمان که شرکت کننده اراده کرد در اختیار او قرار می دهند تا مشاهده کند.
سمینار های On-Demand برای برقراری یک ارتباط دائمی با مشتری به صورت ۲۴ ساعته بسیار فوق العاده است. شما قادر نخواهید بود که به صورت ۲۴ ساعته پشتیبانی مشتری را انجام دهید، اما وبینار های On-Demand را ۲۴ ساعت شبانه روز می توانید در اختیار مشتریان خود قرار داده تا بخشی از پشتیبانی مشتری را پوشش دهد.
۴- برگزاری وبینار های پرمیوم برای دریافت هزینه از شرکت کنندگان
اگر شما در زمینه فعالیتتان متخصص بسیاری دارید، هستند افرادی که حاضرند در وبینار های شما شرکت کرده و برای دریافت اطلاعات آموزشی از شما، هزینه ورود نیز پرداخت کنند. امروز دریافت هزینه در وبینارها امری بسیار رایج است و متخصصان این روش را به عنوان یکی از روش های کسب درآمد در نظر دارند.
ابتدا بهتر است برای جذب کاربر ها به چند سمینار رایگان با محتوای معمولی برگزار کرده و سپس از شرکتکنندگان درخواست کنید برای دریافت اطلاعات بیشتر به سمینار های پولی شما مراجعه کنند. این یکی از روش های کسب درآمدی است که بسیاری از متخصصان، امروزه در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می دهند.
خلاصه و مفید در مورد وبینار
وبینار درواقع نوعی سمینار است که از طریق شبکه وب در دسترس شرکت کنندگان قرار می گیرد. وبینار درواقع نوعی از ویدئو کنفرانس است که بسیار تعاملی و با تعداد افراد شرکت کننده زیاد برگزار می شود.
آمار نشان میدهد که استفاده از وبینار در یک دهه گذشته بسیار گسترده تر شده و هر روز نیز در حال گسترش بیشتر است. وبینار برای افزایش سود آوری بیزینس ها استفاده های بسیاری دارد. به عنوان مثال وبینار را می توان برای دریافت هزینه از شرکت کنندگان برگزار کرد و یا از وبینار ها برای پیدا کردن مشتریان بالقوه استفاده نمود.
در هنگام برگزاری یک سمینار آنلاین یا همان وبینار، شما باید به المان هایی مانند تجهیزات، نقش افراد شرکت کننده، راهکاری که استفاده می کنید و محتوای وبینار توجهی ویژه داشته باشید. وبینار ها را می توانید به صورت زنده، اتوماتیک، درخواستی، رایگان یا پولی برگزار کرد که هر کدام می توانند هدفی خاص را دنبال کنند و مزایای و معایب خاص خود را داشته باشند.