هوش مصنوعی نوین ترین تکنولوژی است که امروزه تمامی صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از متخصصان معتقدند این تکنولوژی تعیین کننده آینده تمامی صنایع خواهد بود. صنعت ویدئو کنفرانس نیز از هوش مصنوعی تاثیر بسیاری پذیرفته و در آینده نیز، هوش مصنوعی نقش بسیار بزرگی در تماس های ویدئو کنفرانس برقرار خواهد کرد.
اکنون اکثر بیزینس های بزرگ در حال تلاش برای بهره گرفتن از هوش مصنوعی در روال کاری خود هستند. اهمیت استفاده از هوش مصنوعی بر همگان مشخص است. همان گونه که اهمیت استفاده از چرخ در تاریخ باستان برای همگان مشخص است، اهمیت هوش مصنوعی در پیشرفت آینده بشر نیز چیز پنهانی نیست.
با این حال بسیاری از افراد معمولی همچنان تکنولوژی هوش مصنوعی را درک نمی کنند و قابلیت های آن را نادیده می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که حتی شرکت های کوچک نیز بهره گیری از هوش مصنوعی در صنایع خود روی آورده اند تا سود آوری خود را افزایش داده و توانایی رقابت خود با شرکت های بزرگ را بهبود بخشند.
صنایع قادر هستند از ابزارهایی برای افزایش تاثیر هوش مصنوعی استفاده کنند. ابزار هایی مانند حقیقت مجازی و واقعیت افزوده می توانند تاثیرات هوش مصنوعی را بسیار بهبود بخشند و ابزار هایی برای استفاده به همراه این تکنولوژی تکنولوژی باشند. این دو ابزار در آینده به همراه هوش مصنوعی قادر هستند حتی صنایع ارتباطی مانند ویدئو کنفرانس را وارد دنیایی دیگر کرده و ارتباطات فردی و سازمانی را بسیار بهبود بخشند.
آماری که Zoom آن را منتشر کرده نشان می دهد ۶۰ درصد از افراد معتقد هستند واقعیت افزوده یا همان AR می تواند در طول یک جلسه ویدئو کنفرانس ابزاری کارامد باشد. همچنین ۷۳ درصد از افراد معتقد هستند هوش مصنوعی تاثیر مثبتی بر جلسات کاری خواهد گذاشت.
به طور قطع تکنولوژی هوش مصنوعی به همراه واقعیت افزوده قادر است تا انقلابی شگرف در صنعت ارتباطات ایجاد کند. برای مشاهده این انقلاب به صورت عملی باید چند سالی منتظر بمانیم اما در نهایت این صنعت تحت سیطره هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. اما هوش مصنوعی چگونه می تواند صعنت ویدئو کنفرانس را تحت تاثیر خود قرار دهد؟
هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی برای مدیریت جلسات ویدئو کنفرانس است
هم اکنون هوش مصنوعی تا تاثیر خود را بر روی تکنولوژی ویدئو کنفرانس نشان داده است. بسیاری از شرکتهای ارائه کننده سرویس ها و تجهیزات ویدئو کنفرانس از هوش مصنوعی بهره می برند. بسیای از عملیات ها مانند ورود بدون نیاز به پسورد و دعوت افراد، تبدیل صوت و به متن، استفاده از فرمان های صوتی و … به کمک هوش مصنوعی انجام پذیر هستند.
تکنولوژی هوش مصنوعی در هر صنعتی که وارد شده، در جهت اتوماتیک سازی فرایند هایی مورد استفاده قرار گرفته که تاکنون به صورت دستی انجام می شده و زمان بسیاری را از انجام دهندگان تلف می کرده است. این تکنولوژی با اتوماتیک سازی، نیاز به وجود کارمندان بسیاری را حذف کرده و صرفه جویی مالی برای شرکت ها به همراه داشته است. در صنعت ویدئو کنفرانس نیز هوش مصنوعی چنین عمل کرده است و همچنان به پیشرفت آن کمک می کند.
ورود به جلسات با استفاده از تشخیص صدا
با استفاده از هوش مصنوعی برای هویت سنجی از طریق تشخیص صدا دیگر نیاز نخواهد بود که شما رمز اتاق های خود را حفظ کنید یا بر روی لینکی خاص کلیک کنید. هوش مصنوعی قادر است با نهایت دقت هویت افراد را از طریق صدای آن ها تشخیص داده و ورود آن ها به جلسات ویدئو کنفرانس را سهولت بخشد.
تبدیل صوت به متن با استفاده از Speech to Text
در اختیار داشتن یک رونوشت متنی از جلسه ویدئو کنفرانس در بسیاری از مواقع می تواند نیاز به یک کارمند تایپیست را از بین ببرد. فناوری Speech to Text امروزه بسیار پیشرفته کرده، به طوری که شما قادر هستید حتی مقالاتی طولانی را با فقط گفتن کلمات آن بنویسید و به چاپ برسانید. فناوری تبدیل صدا به متن فقط به کمک هوش مصنوعی امکان پذیر شده است.
کمپانی گوگل یکی از شرکت هایی است که در زمینه تبدیل صدا به متن بسیار فعال عمل کرده و در سیستم عامل اندروید این قابلیت را در اختیار اپلیکیشن های مختلف گذاشته است. این فناوری با توجه به شرکت های فعال در این زمینه، به زودی به پیشرفت های بسیار بیشتری خواهد رسید و زبان های بیشتری نیز تحت پشتیبانی آن قرار خواهند گرفت.
مدیریت جلسات با فرمان صوتی
اگر بخواهید برای مدیریت جلسات ویدئو کنفرانس دائماً از دکمه ها و تنظیمات پیشرفته استفاده کنید، کیفیت ارتباطات شما بسیار کاهش خواهد یافت و یا نیاز به یک کارمند مدیریت کننده جلسات به وجود خواهد آمد. تکنولوژی هوش مصنوعی امروز قادر است تمامی فرامین صوتی شما را پردازش کرده و پاسخ متناسب با آن ارسال کند (با توجه به برنامه نویسی انجام شده). مدیریت جلسات ویدئو کنفرانس با فرامین صوتی امروزه در برخی از سرویس های ویدئو کنفرانس مشاهده می شود. امکانی که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.
کنترل و افزایش کیفیت تماس ها به کمک هوش مصنوعی
هوش مصنوعی قادر است تا اطلاعاتی را دریافت کرده، آنها را پردازش کرده و با اطلاعات قبلی خود مورد مقایسه قرار دهد و سپس پاسخی مناسب ارسال کند. از این قابلیت هوش مصنوعی می توان برای مدیریت کیفیت تماس های صوتی استفاده کرد. هم اکنون نیز بسیاری از سرویس های ویدئو کنفرانس کیفیت تماس های شما را بر اساس شرایط سخت افزاری و نرم افزاری موجود شما را تنظیم می کنند. به عنوان مثال زمانی که سرعت اینترنت شما پایین باشد کیفیت تصاویر شما کمی پایین خواهد آمد اما تماس شما قطع نخواهد شد. تکنولوژی هوش مصنوعی این امکان را می دهد تا قبل از وقوع قطعی در تماس، کیفیت تماس کاهش یافته و تماس با کیفیت کمی پایین تر ادامه پیدا کند.
واقعیت افزوده مفهوم حضور در یک اتاق مجازی را تحقق خواهد بخشید
واقعیت افزوده یا همان AR این امکان را می دهد که به صورت مجازی، پیش چشمان کاربر، المان هایی را به نمایش بگذاریم که در واقعیت وجود ندارند. به عنوان مثال هولوگرام را می توان نوعی واقعیت افزوده معرفی کرد. تکنولوژی طی سال های اخیر با افزایش توان پردازشگر های منطقی و پردازنده های گرافیکی به شدت پیشرفت کرده به طوری که در گوشی های تلفن هوشمند قادر هستید از این تکنولوژی استفاده های جالبی داشته باشید. مانند بازی هایی که به کمک واقعیت افزوده انجام می شوند و طرفداران بسیاری در سال های اخیر جذب کرده اند (مانند بازی Pokemon GO).
واقعیت افزوده می تواند حضور افراد دیگر را در محیطی که حضور ندارند شبیه سازی کند، امری که می تواند مفهوم اتاق مجازی را دگرگون سازد. اتاق مجازی های ویدئو کنفرانس با حضوری مشابه حضور فیزیکی افراد می تواند بسیار برای استفاده جالب باشد.
دو تکنولوژی واقعیت افزوده و حقیقت مجازی گاهی با یکدیگر استفاده گرفته می شوند. حقیقت مجازی یا همان VR جهانی کاملا تخیلی است که توسط کامپیوتر ایجاد می شود و شما با استفاده از هدست های خاص حقیقت مجازی می توانید آن را ببینید. در حالی که واقعیت افزوده یا همان Augmented Reality در واقع تصویری گرافیکی ۳ بعدی است که به جهانی که در حال دیدن آن هستیم افزوده می شود. هر دو این تکنولوژی ها قادر هستید به روش خود ارتباطات ویدئو کنفرانس را تحت تاثیر قرار داده و آن را متحول کنند.
در آینده برای ویدئو کنفرانس چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
تکنولوژی ویدئو کنفرانس به آینده هوش مصنوعی گره خورده است. هرچه پردازشگرها قدرتمند تر می شوند هوش مصنوعی نیز قدرتمند تر شده و در نتیجه تاثیر آن بر ویدئو کنفرانس نیز افزایش میابد. از چنین دیدگاهی می توان گفت آینده بسیاری از صنایع به هوش مصنوعی گره خورده است.
در آینده قابلیت های بیشتری از تکنولوژی هوش مصنوعی در جهت بهبود ارتباطات ویدئوکنفرانس مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال ترجمه لحظه ای صحبت های اشخاص شرکت کننده در جلسات ویدئو کنفراس به زبان های دیگر می تواند امکانی باشد که تاثیر بی نظیری بر ارتباطات بین شرکت های بین المللی می گذارد. باید منتظر باشیم و ببینیم این قابلیت چه زمانی با کمک هوش مصنوعی، در تکنولوژی ویدئو کنفرانس امکان پذیر می شود.
همچنین قابلیت هایی مانند تشخیص چهره می تواند به عنوان روش اصلی ورود به جلسات ویدئو کنفرانس مد نظر قرار بگیرد. تکنولوژی تشخیص چهره قابلیت های بسیاری برای سرویس های ویدئو کنفرانس خواهد داشت و به زودی شاهد استفاده از آن خواهیم بود.
دستیاران رباتیکی که قادر هستند جلسات ویدئو کنفرانس را کنترل کرده و به صورت هوشمند به پیش برانند، می توانند ابزار هایی باشند که سرعت برقراری و مدیریت ارتباط را دو چندان کرده و بار بسیاری از دوش افراد شرکت کننده بردارند.
با این حالی که به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی، آینده بسیار روشنی در انتظار ارتباطات ویدئوکنفرانس است، همچنان باید منتظر بمانیم تا ببینیم امکانات جدید چه زمانی در سرویس های پیشرو در اختیار مشتریان قرار می گیرد. احتمالا طی چند سال آینده شاهد تغییراتی گسترده در نحوه برقراری ارتباطات باشیم که فقط به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی امکان پذیر است.